Зачекайте,
триває завантаження

Мудра Корова
Пiдписатися

Дякуємо, вашу пошту успішно додано.

Мудра корова кланяється

Мудра корова кланяється!

Дякуємо, вашу пошту успішно додано.

Мудра корова кланяється

Мудра корова кланяється!

Страждання та Фріда Кало

Картина художника - це запрошення до світу іншої людини. Аналізуючи витвір мистецтва, можна постійно знаходити нові й нові символи. На прикладі картин Фріди Кало ми розповідаємо, як вона через свою творчість показувала, що таке страждання.

"У мене в житті було дві аварії - одна з трамваєм, а інша - зустріч з Дієго” – говорила Фріда. І перша, і друга аварія вплинули на творчість художниці на все життя.

У дитинстві Фріда Кало захворіла на поліомієліт. Він лишив наслідки на все життя: одна нога художниці була трохи коротша, ніж інша. Вже у більш зрілому віці, у 18 років, вона потрапила в серйозну аварію: автобус в якому вона їхала, врізався у трамвай. Фріда отримала важкі травми: потрійний перелом хребта, перелом ключиці, зламані ребра, потрійний перелом тазу, одинадцять переломів кістки правої ноги, роздроблена права стопа, вивих плеча. Отримані травми не могли дозволити Фріді повернутися до нормального життя. Окрім цього, деякі органи були проколоті металевими перилами, що унеможливлювало для Фріди думки про материнство. Рік після аварії художниця провела у ліжку. Протягом життя вона перенесла десятки операцій, які мали покращити стан її здоров’я. 

В 1944 році вона пише роботу "Зламана колона". Лікарі Кало рекомендували їй носити сталевий корсет замість гіпсових зліпок, які вона використовувала раніше. Картина була написана після чергової операції. Стан здоровя погіршився, а протягом п'яти місяців вона мала носити сталевий корсет, що як говорила Фріда, ускладнювало не тільки пересування, але і можливість нормально дихати. На картині “Зламана колона”, цей корсет тримає разом пошкоджене тіло Кало та не дає йому розсипатись.

Фріда Кало "Зламана колона"

 

Якщо на інших своїх роботах Фріда зображувала квіти й тварин, то на цій зображена вона сама. Вона стоїть гола, в корсеті на тлі грозового неба. Положення фігури на цьому тлі передає одне чітке відчуття - у своєму відчутті болю Фріда почувалася дуже самотньою і беззахисною. На поверхні землі - тріщини, на тілі Фріди - теж. Вона не відчуває опори під собою, натомість відчуває що руйнується вона сама. Весь цей процес зупиняє лише корсет. Насправді, він зображений не таким яким був. Реальний корсет був металевий, а на полотні він наче створений з тканини. До речі, саме ця картина надихнула Жана Поля Готьє на костюм для головної героїні фільму "П'ятий елемент". Через рік після цього Готьє випустив колекцію, яка була присвячена художниці. 

Кадр з фільму "П'ятий елемент", реж. Люк Бессон. Фото з ресурсу Glavnoe.ua

 

У своєму автопортреті, в очах художниця як відблиск намалювала голуба. Можливо - це надія, а можливо як символ того, що вона ніколи не зможе рухатись вільно. Робота Фріди відсилає до сюжету смерті Святого Себастьяна. У легенді Себастьяна кілька разів намагалися вбити через його віру. Одного разу його тіло стало мішенню: його прив’язали до дерева, а потім лучники проткнули його тіло десятками стріл. Лучники думали, що Святий вже приречений, тому його тіло так і лишили біля дерева. Не зважаючи на всі свої рани, святий Себастьян вижив. Оскільки Фріда була вихована в католицькій родині та була знайома з історією життя святого, є всі аргументи вважати, що художниця взяла за основу саме історію Святого Себастьяна та використовувала її надалі. 

Уже через два роки, в 1946, Фріда пише роботу "Поранений олень”. Один не дуже відомий факт з життя художниці - у неї був домашній олень, якого звали Гранізо. 

На полотні Фріда зобразила себе гібридом: напів людина та напів тварина. Тіло та роги оленя, але обличчя й голова людські. Деякі дослідники біографії Кало відзначають що зображення себе у вигляді гібрида може бути натяком на бісексуальність художниці. Передня права нога трохи піднята і здається пораненою. Враховуючи що у самої Фріди ліва нога була насправді уражена, це деталь не є випадковою. На картині є багато культурних символів, оскільки сама Фріда любила наповнювати свої полотна різними знаками, зокрема буддійськими, християнськими й символами доколумбового періоду.

Фріда Кало "Поранений олень", фото з ресурсу Totall history

 

В мексиканській культурі є традиція: лишати на могилах людей які недавно померли гілки. На картині важко не звернути увагу на одну деталь, зламана гілка зображена набагато більш реалістично ніж інші дерева. Фріда передчуває близьку смерть, бо стан здоров’я гіршає. Вона каже нам про це звертаючи нашу увагу на гілку.

Сама по собі робота маленького розміру – лише 22,4 х 30 см. Втім варто зазначити, що у художниці не було масштабних робіт, на відміну від її друзів художників, що здебільшого займались монументальним мистецтвом. Це пов'язано з фізичними вадами художниці, бо навіть писати картини невеликого розміру були агонією.

Десмонд О'Ніл, лікар та журналіст Британського медичного журналу, описує творчість Фріди не тільки як внесок в мистецтво, а і як важливий інструмент у розумінні болю в житті пацієнтів. Лікар відмічає здатність Фріди зображати невловиме почуття хронічного болю. “Хоча біль навколо нас, нам не вистачає здатності «зрозуміти або висловити його», натомість Фріда Кало є винятком. У неъ немає проблеми  із зображення болю”.

ЇЇ творчість стала дзеркалом для лікарів, тепер вони краще розуміють, що відчувають пацієнти, які живуть з хронічним болем.

Фріда лишила нагадування і нам: в нижньому лівому кутку, написано слово “Карма”.

Маріам Найєм