Зачекайте,
триває завантаження

Мудра Корова
Пiдписатися

Дякуємо, вашу пошту успішно додано.

Мудра корова кланяється

Мудра корова кланяється!

Дякуємо, вашу пошту успішно додано.

Мудра корова кланяється

Мудра корова кланяється!

Бронзовий вальс Каміли Клодель

У більшості випадків ім'я Каміли Клодель зустрічається у згадках про відомого художника Огюста Родена, з яким вона була у стосунках. Проте насправді це самостійна і дуже талановита французька художниця і скульпторка з трагічною історією особистого життя. 

 

Каміла Клодель у віці 18 років. Фото з wikipedia.org

Каміла Клодель народилася в 1864 році на півночі Франції у місті Фер-ан-Тарденуа, а кількома роками пізніше вона з сестрами та батьками переїхала до міста Вільньов-сюр-Фер. Там народився її молодший брат Поль Клодель, який згодом стане відомим поетом та дипломатом.

Проте сім'я незабаром переїжджає ще декілька разів, врешті-решт зупиняючись у передмісті Парижа. Там Каміла вступає до академії Колароссі, де навчається у скульптора Альфреда Буше. Це було одне з небагатьох місць того часу, де можна було навчатися жінкам. В академії Каміла знайомиться з Огюстом Роденом, котрий на прохання Альфреда Буше викладав скульптуру для неї та її друзів.

Каміла Клодель (зліва) та скульптор Джессі Ліпскомб у їх паризькій студії в середині 1880-х. Фото з wikipedia.org

 

Каміла вже тоді почала активно займатися творчістю. Разом із подругами вона орендує майстерню, а після знайомства з Роденом переходить працювати до нього.

Між ними зароджуються стосунки, проте Огюст Роден не наважується розірвати стосунки з Розою Бьоре, і зустрічається з двома жінками водночас.

У 1888 році Каміла завершила перше своє велике творіння «Забуття». Але художницю починають звинувачувати в тому, що вона копіює стиль Родена.

Її ранні роботи схожі на роденівський стиль, але вони демонструють її власну уяву і лірику, зокрема, у відомому Бронзовому вальсі (1893).

Бронзовий вальс. Фото з Pinterest.com

 

На думку деяких дослідників, у 90-х роках Каміла вагітніє від Родена, проте через нещасний випадок дитина не народжується. Це занурює Камілу у глибоку депресію.

Образа та сум все більше захоплюють Камілу, а її ілюзії стосовно ідеального життя з Роденом починають зникати. Це також відображається і на її творчості, зокрема малюнки-шаржі на Родена сповнені негативу та злості.

У 1893 році Каміла вирішує розійтись з Роденом. Дослідники стверджують, що ранні роботи Клодель — Молода дівчина зі снопом, Етюд чоловічої голови, "Та, що молиться стали основою або частиною роденівськіх скульптур Галатея, Скупість і розкіш, Крик

Молода дівчина зі снопом (1890р.)

Після розриву з коханим художниця поринає з головою в роботу. Тоді ж, у 1985 році, виходить її композиція “Зрілий вік”. Композиція зображає смерть, яка намагається забрати з обіймів дівчини її коханого. У наступному варіанті цієї ж роботи, через три роки, смерть уже остаточно забирає цього хлопця і веде за собою. Ця робота була інтерпретована її братом як потужна алегорія її розриву з Роденом.

Зрілий вік (1900)

 

У наступних роботах зустрічається дедалі більше побутових життєвих сцен. Через великий успіх Родена Каміла не помічає власного прогресу. Вона дарує свої роботи Люксембурзькому музею, але через відсутність урядових замовлень, не має коштів для забезпечення своєї роботи. Тоді в її творчості з'являються малі скульптурні форми, які приносять їй популярність.

Вона презентує свої роботи в салоні Марсове поле, серед яких “Базіки”, Глибока задумливість”, “Сліпий старий співак” та інші.

Голова старого, 1890

 

Також Каміла працює над скульптурними портретами, зокрема бюстами художника Л. Лерміта і його сина (обидва в 1895 р.), Граф Мегре у костюмі Генріха II (1899 р.), Поль Клодель в 43 роки (1910 р.), Ельзаска (1902 р.). Вона презентує дві замовлені роботи на міфологічні сюжети — Гамадріада (1897 р.) і Персей і медуза Горгона (1899 р.), а також Фортуна» і Сирена (1905 р.) які свідчать про те, що Камілі вдалося знайти свою класичну манеру, відмінну від роденівської.

Критики присвячують Клодель схвальні статті, її роботи експонуються в Національній спілці мистецтв, на Осінньому салоні, в Салоні «Незалежних» в Парижі, а також у салонах Брюселя, Женеви, Риму. Скульптура Гамадріада прикрасила Всесвітню виставку 1900 р.

Персей і медуза Горгона 1899р.

 

Через борги та нестачу грошей стан художниці погіршується. Каміла починає страждати на нервово-психічні розлади та замикається у стінах майстерні. Вона знищила майже всі свої роботи, щоб ніхто не зміг використати її ідеї. За деякими припущеннями, у художниці були ознаки паранойї та манія переслідування. Їй поставили діагноз "шизофренія". Сама Каміла звинуватила Родена в тому, що він вкрав у неї її творчі рішення.

10 березня 1913 року за ініціативою брата її помістили у психіатричну лікарню в місті Віллі-Едвард в Нейлі-сюр-Марне. Дослідники стверджують, що Каміла дала на це згоду, але справа в тому, що документ про згоду на поміщення в психіатричну лікарню був підписаний тільки лікарем і братом. Клодель замкнули в притулку для психічно хворих.

Каміла, хоча й мала психопатичні спалахи, була в абсолютно ясній свідомості, коли створювала свої скульптури. Лікарі намагалися запевнити її сім'ю, в тому числі і її брата, що потреби зберігати Камілу в лікарні немає, але вони вирішили її тримати там аж до самої смерті.

Померла художниця 19 жовтня 1943 року.

Знаменитий критик Октав Мірбо колись сказав про неї: "Бунт проти природи: жінка-геній!"

У 2017 році у Франції відкрили Музей Камілли Клодель, який демонструє приблизно половину з її творів, які лишились неушкодженими.

Янина Корнієнко